heat-834468_1920

Piekdrukte: minder ‘nee’ verkopen aan klanten

Ken je dat? Het is hartje zomer, iedereen gaat met vakantie en in jouw bedrijf is het zo druk dat een paar uurtjes eerder naar huis gaan er al niet inzit. Bij hoge temperaturen is het topdrukte voor bedrijven in de klimaatbeheersing, ongediertebestrijders kunnen maar moeilijk vakantie opnemen als er veel wespen zijn en in de winter zijn het juist de verwarmingsmonteurs en schaatsenslijpers die een piek in de werkzaamheden zien. Kortom, de drukte is nooit gelijkmatig over het jaar verdeeld.

7 contactmomenten

Die drukte is nu eenmaal een feit, denk je misschien. Daar heb je zelf geen invloed op en als je een baan had gewild met een gelijkmatige werkdruk, had je een ander vak moeten leren. Toch? Fout! Zo werkt het dus niet. Jij hebt er juist invloed op wanneer klanten zich bij je melden. Ik zal je uitleggen hoe dat werkt.

Als je de marketinggoeroes moet geloven, is het zo dat er gemiddeld 7 contactmomenten moeten zijn geweest voor iemand overgaat tot een aankoop. Dat kan zijn in de vorm van een nieuwsbrief, een gesprek over je bedrijf, een mailtje of een artikel of gesprek waar je naam in valt. Het hoeft dus niet om een daadwerkelijk face-to-face contact te gaan. Ga maar eens bij jezelf na: naar wie ga je toe als je nieuwe gordijnen wilt kopen? Dat zal vaak een bedrijf zijn dat je al van naam kent of waarover je kennissen hebt horen praten.

Hoe je de werkdrukte gelijkmatig over het jaar verdeelt

Met deze kennis in je achterhoofd wil ik je graag een situatie schetsen.
Stel: je bent installateur van airco’s. Op het moment dat de temperaturen flink oplopen, gaan mensen ineens nadenken over een airco en besluiten ze en masse dat het nu toch echt tijd wordt om een airco op te hangen. Op internet gaan ze op zoek naar bedrijven die dit kunnen doen. Aangezien iedereen op hetzelfde moment besluit om een airco aan te schaffen, kun je de drukte niet meer aan en moet je helaas ‘nee’ verkopen aan verschillende klanten. Zonde, want dit zijn dus ook inkomsten die je misloopt.

Laten we eerlijk zijn; helemaal voorkomen dat het in de zomer druk is, kun je natuurlijk nooit. Maar je kunt er wel voor zorgen dat je in de rustigere maanden al meer airco’s kunt plaatsen, waardoor je gedurende het jaar meer klanten kunt helpen en je dus een hogere omzet kunt realiseren. Wat je daarvoor moet doen, is je kennis gaan delen op het internet. Schrijf een aantal blogs, waarin je de lezer langzaam begeleidt naar de aankoop van een airco. Begin daarmee in de koelere maanden.

Beantwoord vragen die aircogebruikers kunnen hebben in je blogs. Dus: Welke alternatieven zijn er om je huis koel te houden? Wat kost het installeren van een airco? Werkt een airco ook goed onder een plat dak? Wat kost het verbruik van een airco gemiddeld? Hoe komt het dat de airco koelere lucht blaast? en Waar kun je de airco het beste ophangen als je niet continu met een snotneus wilt rondlopen?.

Presenteer jezelf als expert

Als je dit soort vragen beantwoordt, gaan de bezoekers van je website je als een expert zien. De naam van je bedrijf valt een aantal keer en bij de eerste warme dagen – soms al in april – weten ze direct wat ze aan je hebben. Ze zullen sneller geneigd zijn om over te gaan tot een aankoop. Heb je je kennis nog niet eerder gedeeld, dan moet de klant voor zichzelf eerst nog alle voor- en nadelen van een airco afwegen en duurt het veel langer voor hij de daadwerkelijke knoop doorhakt dat hij een airco wil.

In de voorbeeldsituatie zie je dat het bijhouden van een blog ervoor zorgt dat je al in april meer airco’s kunt verkopen, terwijl de piek nu misschien in juli en augustus ligt. Een piek in de zomermaanden zal er altijd zijn, want er zijn altijd mensen die pas overgaan tot een aankoop als het probleem op z’n grootst is. Bloggen is dus zeker niet de oplossing voor de volledige piekdrukte, maar het helpt je wel om verspreid over het jaar meer omzet te genereren.

Laat mij jouw blogs schrijven

Misschien ben je zelf niet zo’n schrijver of heb je geen tijd om al je kennis op papier te zetten. Dan kan ik je helpen. Ik vind het namelijk wel heerlijk om te schrijven én ik heb er de tijd voor. Samen beslissen we welke onderwerpen we in de blogs willen behandelen, wanneer de juiste tijd is om deze blogs te plaatsen en welke input ik van jou nodig heb om de blogs te kunnen schrijven. Vervolgens krijg jij mooie kant-en-klare teksten, die je zo op de website kunt plaatsen. Wil je hier meer over weten, stuur me dan een mailtje op Marianne@tbwerken.nl en ik vertel je uitgebreid wat de mogelijkheden zijn.

Deel dit bericht

Deze website maakt gebruik van cookies om te zorgen dat jij de content te zien krijgt die relevant is voor jou. Het biedt jou de mogelijkheid om de artikelen te delen op socialenetwerksites. Daarnaast maakt deze site gebruik van een zogenoemde Facebookpixel, om de interactie tussen de website en Facebook te monitoren. Als je de website blijft gebruiken, geef je automatisch toestemming om deze cookies te verzamelen.